محسن سالم

منتدى دينى سياسى عسكرى رياضى قصصى
 
الرئيسيةالرئيسية  اليوميةاليومية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 نشرة اخبار ماسبيرو ح(1)2017 وقصه للاطفال

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin


المساهمات : 5122
تاريخ التسجيل : 03/09/2012

مُساهمةموضوع: نشرة اخبار ماسبيرو ح(1)2017 وقصه للاطفال   الخميس أغسطس 03, 2017 6:03 pm

1-اتصل بى كثيرون بسبب ما كتبت امس وعاتبنى بعضهم ولست ادرى فيما العتاب انا كتبت رأيى والخلاف فى الرأى لا ىيفسد للود قضيه كما اننى اعرف ما اقول سواء اعجب هذا البعض ام لم يعجبهم على العموم من تضايقه كتابتى فلا يتابعنى ولن اخسر شيئا لأننى بكل بساطه اثناء ازمتى الاخيره عرفت من هم الرجال من انصاف الرجال
وارجوا الا يتحدث احد عن النفاق فى السر كما اعرف من طباعهم لاننى اعرف انه لن يجرؤ احد على قولها علنا لأننى عادة ما ارد ولأننى اعرف جيدا اانى اذا كنت ممنافقا فما لدى على الخاص وعلى الموبايل بينى وبين كثيرين يجعلنا لا نختلف عن بعض ابدا فى صفة النفاق بل ربما تخطانى الكثيرون وكما قلت فالخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه وسيظل اصدقائى اصدقائى وما قلته امس هو رأيى لأننى بكل بساطه سأعرض بعض من تلك الانجازات التى لا تعجب البعض والتى لم يصل اليها حتى شكرى ابو عميره بالرغم من تميزه والله على ما اقول شهيد
ولنبدء ببرنامج ستوديو 27 الذى جعل القناه ثالث اعلى نسبة مشاهده وسط الفضائيات وبتقرير رسمى وقتما كان رئيس القناه فصاحب الفكره هو السيد لاشبين صاحب فكرة ذلك البرنامج الاب الشرعى لبرنامج حديث الساعه
وثانياة حفلات ليالى التليفزيون التى عادت وبقوه بعد 2010 وبنجاح سابق والارقام هى من تتكلم
وثالثا قضائه اربع سنوات فى رئاسة التليفزيون واذا عزا البعض هذا لعلاقاته ببعض الاجهزه فأقول لهم ان هذا خاطىء جدا لأن هناك من تولوا هذا المنصب وكانت لهم علاقات قويه وواضحه باجهزه سياديه ولم يكملوا حتى نصف تلك المده ففى هذا المنصب الكفائه والكفائه فقط هى المعيار
واخيراعدم التفاته لكل ما يتم ترديده عليه من شائعات ولعل هذه هى اكثر النقاط التى اثارت خصومه منه برغم انهم تناولوا حتى حياته الشخصيه ولكنه لم يرد على هذا وهذا جزء من كل
ما كتبته واكتبه كلمة حق ورد دين لاناس بالفعل كدت ان اتسبب لهم بكارثه وارجوا الا يدعى احد الاخلاق او الفضيله امام الناس وهو يعلق على مقالاتى حتى لا اكتب كل ما بينى وبينه على الخاص وعلى الموبايل ولدى القدره لفعل هذا وخاصة بعد ازمتى الاخيره التى عرفت منها بالفعل كما قلت من هم الاصدقاء الحقيقيون من اصدقاء المصالح

2-ماذا فى جراب التغييرات القادمه(على مسؤوليتى وذكرونى بهذا الكلام لو تم تغيير رئيس التليفزيون حتى نهاية السنه وسنرى)اعتقد ان بعض المفاجئات فى تغييرات الاولى ستكون صادمه كما اعتقد ان محاولات التقرب من المكلف بتسيير الاولى لن تأتى بنتيجه لأننى اعرف ان هدف تلك الامور هو فقط الاطاحه بالمكلف بتسيير الاولى لكى يخلو الجو لأحدهم لن اذكر اسمه لأنه صديقى اتمنى له التوفيق ولكن قد تأتى التغييرات صادمه (احترس ولا تبع فراء الدب قبل صيده)

3-لماذا هذا الاضطهاد الغريب لولاء شعراوى من رئيس النايل لايف السيد خالد شبانه وكيف تطاوع الانسان نفسه بعد أن يقوم بسب انسالنه امام بعض العاملين لديه فى النايل كوميدى والنايل لايف ان يعود ليقسم بالله كاذبا وما ادراك ما عقوبة القسم بالله سبحانه وتعاغلى كاذبا لكى ينجو من شىء بسيط فى الدنيا وكيف يستمر هذا الوضع مع خالد شبانه فى ادارة قناتين بحجة ترشيد النفقات ومتى يصدر قرار برئاسته لقناه واحده هى كوميدى كما تم اخبارى هل سننتظر ختى عيد الاضحى او ما بعده لتنفيذ القرار ولماذا شهد البعض فى النايل كوميدى بأـن خالد شبانه لم يسب ولاء شعراوى برغم سماعهم لذلك هل بلغ الخوف منه ذلك المبلغ وهل اصبحت النايل لايف والنايل كوميدى عزبه يتم اتخاذ قرارات فيها دون الخوف من المحاسبه وهل نسى البعض ان دعوة المظلوم يقبلها الله سبحانه وتعالى ولو من فم كافر فماذا لو قامت ولاء بالدعاء عليهم او ماذا لو سلط الله عليهم شيطان فى صورة انسان يسومهم مثل ما يفعلون معها عموما لننتظر التغييرات فهى من ستضع النقاط على الحروف

4- ادهشنى بشده ترديد بعض المواقع سابقا بترشيح احد رؤساء القطاعات اغلذى تم تعيينه مؤخرا بعد ترقية رئيسه المباشر لتولى منصب رئيس القطاع الرئيسى بماسبيرو وبرغم اندهاشى من سرعه تلك المعلومه ومن ان رئيس رئيس القطاع هذا الذى رشحه والذى يحلم بالجمع بين منصب الهيئه ورئاسة هذا القطاع من خلف الستار فأننى للاسف لست اعتقد ان هذه الامنيه ستتحقق لسبب بسيط للغايه فقط تم فتح ملف قضيه كانت تنظر فى النيابه العامه بناء على معلومات جديده وستظهر التحقيقات فى الصحف خلال الايام القليله القادمه تابعوا فيتو وجريده اخرى تعرفونها عموما ما انا اعرفه مثلما اعرف اسمى هو ان رئيس التليفزيون سيستمر فى منصبه حتى نهاية هذا العام وللمره الثانيه اكرر حاسبونى على هذه المعلومه وهى على مسؤوليتى وسنرى وكل ما قيل عن تغيير رئيس قطاع التليفزيون لن يتم لا فى اغسطس ولا فى اكتوبر ولم يتبقى سوى ايام وسنرى من الصادق ومن الكاذب

انتهت الحلقه الاولى من نشرة اخبار ماسبيرو وموعدنا مع الحلقه الثانيه ان شاء الله اغلخميس القادم ان كان فى العمر بقيه
محسن
01226436226




(خالتك ماتت يا محسن)
انطلقت تلك العباره كالسهم ومحسن جالس امام الانترنت يراسل صديقه فشعر بانقباض فى قلبه وقام واقفا وقد شعر بأن الدنيا تدور به وقرر الذهاب الى المستشفى لحضور اجراءات تسليم جثتها واستخراج شهادة الوفاه
(هى مش خالتك بردوا قالت اللى مازارنيش فى المستشفى ميمشيش ورا جنازتى)
التفت محسن الى زوجة خاله التى قالت تلك المعلومه وهى بجانب ابنة خالته وقال لها بهدوء
وياترى هى وصت سيادتك تبلغينى القرار ده قبل ما تموت والا سيادتك عرفتى تقرى افكارها وهى بتحتضر
فقالت له زوجة خالته
انت عارف انك مالكش مكان هنا وكتير مش طايقين وجودك
فقال لها محسن مؤمنا على كلامها
طبعا عارف والبركه فى اللى كانت اغلسبب هى وخالى
ثم تركها وانصرف وبرغم ضيبقه الا انه قرر السفر بالقطار للفيوم لحضور العزاء
سافر محسن بالفعل وحينما وصل استقبله خاله وقال له
يااااه محسن سالم اخيرا قررت انك تزورنا
قالها بسخريه
فقال له محسن بوجه جامد خالى من الانفعالات
اصلى كنت مسافر
فقال له خاله هازئا
طب حمد الله عالسلامه ثم اردف مستطردا انما قول لى انت يعنى مقاطع العيله وبتقول انهم طاردينك مين هما اللى طاردينك ومش عايزينك
فقال له محسن ساخرا وهو يتابع اقتراب زوجته منه اثناء حديثهما
ناس متضايقين من محسن ومبيحبهوش او ناس واصله وكلمتها ف العيله طايله وليهم تار عنده
فقال له خالخ بخشونه وهو يعقد حاجبيه
قصدك مين
فاجابه محسن ببساطه
مش وقته يا خال مخش وقته كل شىء بعدين وعموما احنا مرتاحين كده كل شىء رجع لاصله انا بدور عالنجاح فى شغ
فقاطعته ضحكة زوجة خاله الهازئه وهى تقول له
لسه بتدور عالنجاح ضحطتنى وانا مالييش نفس اضحك عموما انت فشلت خلاص
فقال لها محسن ساخرا
لسه بدرى اوى على ما اكون فشلت ووقعت طالما ان ربنا سبحانه وتعالى مخش هقول موجود لأن الموجود بينتهى وتعالى الله عن ذلك ولكن واجب الوجود فهيأس من ايه بعدين انا عارف كويس مين اللى اتسبب فى مشيانى من العيله وفى الوقت المناسب هرد له الجميله اتنين كل شىء فى وقته وكل واحد وواحده اتكلمت كلمه فلا بأس ياما اتكلمنا فى حاجات ونمينا لو اتكلمت على حاجات منها المفروض متتطلعش والله يا مرات خالى هتتسبب فى خراب بيوت ناس بس حرام الضرب ف الميت حرام
ثم اخرج موبايله بحركه استعراضيه ومثل انه يتكلم وتعمد ان يسمع خاله وزوجته صوتهخ وهو يبتعد وهو يقول
ازيك يا مروه يا شربينى عامله ايه والتفت الى خاله وزوجته وهو يبتعد فوجدد وجهيهما قد احمر وبشده مع ذكر اسم مروه الشربينى التى كانت لها معهما حادثه شهيره حصلت بموجبها منها على شقه كامله فى قضية ورث كما انها تعرف عنهما الكثير والكثير ولقد تعمد هذا حتى تصلهما الرساله كامله ولقد وصلت


(ايه يابنى دى خامس قهوه ساده انتوا معندكوش اكل)
نطق محسن بتلك العباره لقريبه الذى كان قادم اليه بالقهوه لتقديمها ثم تركه وذهب يبحث عن اى مطعم يبيع شندوتشات وبعدما جلس على القهوه جاء له احد اصحابه القدامى بفطيره بلدى وقطعة مش فأكل محسن واستمتع وشكر صديقه الذى اصر على مبيته عنده حتى بعد الفجر س5 موعد القطار لانه كان يعرف علاقة محسن باهل حالسا او بمن كانوا اهله قبل ان يصدموه ويخبروه انه تربى وسطهم ولم يدهشه هذا كثيرا وخاصة حينما عرف امور كثيره وكثيره كاد ان يسرح فيها لولا ان صديقه اخذه فى الواحده بعد منتصف الليل الى بيته وقرر محسن قضاء الوقت فى القراءه على بعض الكتب والقصص المرعبه او الدينيه او السياسيه التى يحويها موبايله ولكنه فجأه سمع بعض الدوشه والازعاج التى تعاظمت من ولدين وفتاه فى مراحلهم الابنتدائيه احدهم احمد فى العاشره من عمره ثم مريم وسيد فى الثانيه عشر توأما وكانوا اولاد صديقه حاول محسن اسكاتهما او افهامهما ان يلعبوا بهدوء ولكن لا حياة لمن تنادى فنادى عليهم بحجه انه سيحكى لهم قصه تسليهم وقد قرر ان يحكى لهم قصه مرعبه نجعلهم ينامونويرتاح من ازعاجهم
وبالفعل حينما التفوا حوله
بدء يحكى لهم وقال لهم بصوت كفحيح الثعبان لكى يلقى اكبر اثر فى قلوبهم وهو يحكى

زمااان من عشرين سنه قبل ما ابوكوا يتجوز امكم كان ساكن فى شقتكم دى واحده مع جوزها وكانوا دايما بيتخانقوا مع بعض وفى مره من المرات وخناقه كانت شديده بينهم جاب جوزها جاز ورشه عليها وحرق وشها وهى قعدت تصوت محدش سمعها لأن البيوت كانت منتشرتش وكان بين كل بيت وبيت بتاع 100 متر وبعد ما ماتت دفنها فى حيطه من حيطان البيت وبعدها بفتره بعد البيت ما اتتقفا اتجوز عريس وعروسه وسكنوا البيت وبعد شهر العسل العريس راح الشغل ومراته وهى بتعمل الاكل وكانت بتتابع التليفزيون سمعت دق عالباب وهى مش متعوده حد يزورها ودايما بتبص من العين السحريه ولما بصت شافت ايه
فقالوا له وقد بدءوا يرتعبون وقد اجتمعوا حوله
ايه يا عموا محسن
فقال لهم بصوت هادىء وخافت ومخيف
شافت الوليه اللى وشها سايح من العين السحريه
انطلقت شهقات الاطفال وخوفم بصرخات مكتومه ولكن محسن تابع
وقالت لها بصوت مخيف افتحى فارتعبت تلك العروسه ولم تفتح ولم يكن هناك تليفونات موبايل منتشره كاليوم منذ عشرين عاما وحينما التفتت تلك العروسه التى لم تفتح الباب ورائها بعدما ظلت فتره تنظر من العين السحريه وهى مرعوبه وقفلت الترباس بتبص وراها لقت الوليه
طلعت الصرخات والشهقات تانى من الاطفال فقال لهم محسن لأ كده مش هكمل
فقالوا له بصوت واحد
لأ كمل والنبى والنبى يا عمو
فقال لهم
ماشى بس بلاش كلمة والنبى عشان حرام اللى يحلف يحلف بالله او يسكت ويكون الحلفان على حاجه مهمه
اومأ الاطفال برؤوسهم بما معنى فهمهم
وتابع محسن
اغمى عالعروسه ولما فاقت لقت اللى بتفوقها الوليه وقبل ان يصدر منها اى رد فعل قالت لها تلك المرأه التى كان وجهها قد ساح
متخافيش انا مش هؤذيكى انا بس عايزاكى تعرفى انى كنت ساكنه ف البيت ده قبل ما جوزى يحرقنى ويقتلنى ويدفن بعض اجزائى فى الحمام فلازم تسيبو البيت لأن بطلع كل سبت ف الحمام وممكن اضركم(كان محسن يتحدث للاطفال صباح السبت)وفعلا العروسه سابت البيت هى وجوزها ومن يومها الوليه دى بتطلع يوم السبت ف الحمام
بس لللى يعرف قصتها يعنى انتوا عرفتوا دلوقتى فخدوا بالكم من يوم السبت وانتوا داخلين الحمام من بعد س12 بالليل لحد الفجر
وتوته توته خلصت الحدوته
فقالت له الفتاه بس دى مش حقيقيه
فقال لها محسن وهو يبتسم بغموض مش حقيقيه ابقى اسألى ابوكى وحلفيه مش هيحلف لأنه مش عايز يخوفكم وانا لو منكم انام بالذات ف يوم السبت لأن الوليه دى بتطلع وبالذات للى بيخاف منها
فانفض الاولاد من حوله مرتعبين فشعر بالسرور وبدء يكمل القراءه وبعد دقائق من قرائته سمع صرخة الفتاه فأغلق الموبايل وقام مسرعا اغلى الفتاه وحينما دخل عليها فى غرفتها انعقد حاجباه فى شده
فما رأه امامه كان امر لا يصدق


انتهى الجزء الاول
ويليه الجزء الثانى يوم الخميس القادم
ان شاء الله
انتظرونا
محسن ة
01226436226
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://mohsensalim.mountada.net
 
نشرة اخبار ماسبيرو ح(1)2017 وقصه للاطفال
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» فلم أمريكي يحذر من قيام دولةإسلامية عام 2017

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
محسن سالم :: الفئة الأولى :: منتدى مقالات الصحفى محسن سالم-
انتقل الى: