محسن سالم

منتدى دينى سياسى عسكرى رياضى قصصى

الرئيسيةالرئيسية  اليوميةاليومية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 

على حافة البركان واخبار عالطاير من ماسبيرو(مش هتقدر تغمض عينيك)

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

المساهمات : 5122

مُساهمةموضوع: على حافة البركان واخبار عالطاير من ماسبيرو(مش هتقدر تغمض عينيك)   الخميس مايو 26, 2016 5:59 pm

انت بتعمل كده ليه انا مبقتش قادره افهمك
احدى رئيسات تحرير برنامج ناجح لمحسن سالم بعد تساؤلاته عن برنامج نهر الحياه

ايه انت ماسك يعنى ع الع ومربيله رعب من اللى كتبته النهارده عنه فى حديث الساعه
احد المخرجين لمحسن سالم

كل ما اعوز اكشف واحد ن اياهم فى ماسبيرو ابين له ان انا فى مأزق ومحتاج مساعده ورد فعله بيبين لى هو صديق فعلا والا من نفس العينه وللاسف لم ينجح احد
محسن سالم ساخرا لاحد الصحفيين

ليس بينى وبين ن لا مشكله لقد كنت اطرح بعض التساؤلات فقط وبعدين هى قلقانه ومتوتره من ايه مش برنامجها سليم اللى هيحكم هو المستندات ويمكن انا بعمل كده عشان اسبق قبل اى حد ما يقول اشاعه عن برنامجها من الصحفيين ويطلع البرنامج نزيه واشيد بيه ووقتها لو حد عاب فيه هيبقى بيكدبنى وهضطر ارد يمكن متسبقيش الاحداث
محسن سالم لاقرب صديقاته(رئيسة تحرير البرنامج الناجح مؤخرا)

مش كده يا محسن بجد خف على ص شويه هو انت عقدت صفقه مع  لا  والا ايه؟
قيادى امنى لمحسن سالم

بس الامور هاديه على السطح يا محسن متبينش ان فى تغييرات جايه والا حاجه والا انت عندك حاجه مخبيها
ع ع ال لمحسن سالم

حبيبى والله انا ما ببص للمنصب اللى عايزه ربنا هو اللى بيكون وانا مبسوط كده وكل عام وانت بخير
رئيس سابق لقناه رئيسيه لمحسن سالم

عارف انهم مبيحبونيش وبيشتموا عليا باحقر الالفاظ اللى بتعبر عن بيئتهم وتربيتهم تماما لكن انا مش حليف اى حد منهم وهما اللى متورطين معايا مش انا اللى متورط واللا تقدر تقول لى ايه اللى يخليهم ينقلولى اخبار ومستندات وحوارات عالخاص ويسيبونى اسجل ليهم وحاجات تانيه خدتها هتعرفها مصر كلها مش ماسبيرو لو حد منهم حاول فقط انه يوصل الصراع لصراع قانونى اسف مبديش ثقتى لحد اى حد والا كان زمانى ف السجن وده مش غرور لان فى اوراق تانيه مكشفتهاش ومستندات اهم منزلتهاش وكل شىء بوقته
محسن سالم لاحد اقرب اصدقائه الصحفيين من خارج ماسبيرو

عارف ان ع ع ال كان بيوصله شيك من مكتب الارشاد ومش هو بس لأ فى ناس تانيه وممكن الشيكات دى تظهر فى اى وقت وساعتها محدش هينفعه لا هو ولا اللى خدوا زيه
محسن سالم لاحد القيادات السياديه

لو حد منهم حاول يمسك بسوء او يضرك يبقى كأنه عمل كده فينا وساعتها مش هيلحق يهتم ولا يعرف لان الميتين ليهم عالمهم الخاص
احد مسؤولى اكبر جهاز سيادى لمحسن سالم

اذا كان السطح هادى يا استاذ ع فاعتقد انك يا سيد ع ع ال بكل ذكائه عارف ان القاع بيغلى لكن امتى هيوصل للسطح اسيبها لتقديرك وانا عارف انك ذكى وشاطر
محسن سالم لاقرب اصدقاء عصام الامير

انا جايز اكون ذكى وشاطر أاه بس عمرى ما قالبت شخص ذكى جدا ومتعرفش خباياه زيك لا انا ولا كل اللى ف ماسبيرو انت الوحيد بصراحه اللى احيانا بقلق منه لكن بعد ما عاشرتك عارف انك مببتبتديش بالضرر بس عيبك الوحيد انك احيانا بتتصنع الغباء وده ذكاء فى حد ذاته واخطر عيوبك انك بتفقد اعصابك بسرعه وبتندفع فى كلامك
ع ع ال لمحسن سالم

لو صفاء مشالتش لاشين وانتهى شوال لاشين هيسير المبنى وهى عارفه كده كويس
تقرير مقدم لمحسن سالم

الاتفاقات بتتغير ومفتكرش ان حد ليه جميل عليا او ادانى حاجه تخلينى اعمل له خاطر لو حد شتمنى او افتكر انه ممكن بعلاقته ببعض الاجهزه يقدر يضرنى وقتها الجنون هو اللى هيتكلم مش العقل
محسن سالم لاحد لقياديان احدهما يدير المبنى بطريقه سريه منذ دريه والاخر يحاول الضغط على صفاء للقيام بالمثل

غريبه انا كل ما اتصل ب م لا الاقيه ف اجتماع بلغيه ان عندى خبر ميستحملش التأجيل
محسن سالم لسكرتيرة رئيس اكبر قطاع

مش خايف يتحدوا ضدك ويوقعوك
احد مصدر معلومات محسن له

لا والله العظيم ما بضحك عليك هو فى اجتماع وانت عارفنى وعارف انى مبكدبش
سكرتيرة رئيس اكبر قطاع لمحسن سالم

ده ممكن يحصل لما العرب يتحدوا او مصر تفوز بكاس العالم بس لان كرههم لبعض اقوى من كرههم ليا ولحد دلوقتى انا مخلى اللعبه فى الفساد وبعض التسجيلات لكن لو الامور اتطورت وافتكر البعض انه حمى نفسه يبقى هنضطر نتكلم عن الاموال المغسوله من الاثار واراضى الاوقاف والعلاقات المحرمه مع النساء والعلاقات بالاخوان تختار مين فيهم
محسن سالم لنفس المصدر

والصحفيين ايه علاقتهم بصراعى مع اشخاص فى ماسبيرو اللى عايز يدخل اهلا وسهلا يقدر يبتدى ويشتم او يبلغ او يكتب لكن النهايه انا اللى هحطها ان شاء الله واللى مش مصدق يجرب
محسن سالم لاحد الصحفيات المقربات

وانت زعلان منى عشان اللى كتبته انا عن ص دلوقتى بس اتاكدت وعرفت مين الى كان ورا تعيينها مع محلب عموما قول لها متزعلش لا هى ولا انت لانها لو فضلت زعلانه وانت زعلان انتم احرار لكن لو حاولتم تلعبوا معايا نفس لعبة الامير والتغييرهفاجئكم بهدية رمضان بس مش هتبقى بلح وياميش وقمر الدين
محسن سالم لاحد قيادات الاتحاد السابقه

لا مش هيخرج بسهوله وص مش هتسيبه بسهوله والاتنين بيجمعوا حواليهم الاصدقاء والمقربين وفى اللى بيلعبوا عالحبلين وفى جواسيس مزدوجه الحرب العالميه دى هتبدء بعد العيد الا لو حد اتغابى واتسبب من غير قصد فى انها تبدء بدرى بكارثه معينه والحد ده مش هيخرج عن اتنين يا اما بعض الصحفيين المعروفين بكرههم للاستاذ لا او والسيده ص يا اما انت يا محسن فى موجة اندفاع غير محسوبه وص بتتمنى ده حاليا ولا لسه بينظم صفوفه وعايز وقت
ملخص تقرير من جهه موثوقه لمحسن سالم

ايه اللى يجمع بين ص  وع ع ال  وبك  خاصة بعد تصريحاته على صدى البلد مؤخرا بالاتفاق مع ص حاليا افتكر ان السبب الحقيقى هما اتنين ع ال خ  وده مجرد مسألة وقت و هيك وده بردوا مسألة وقت وبعدها هيكون سهل اوى بعد العيد فى اول شوال يحصل تغيير وبالذات اذا متحسنتش الشاشه ولو  لا  بذل كل جهده فيه اللى هيعرقله لمصلحة ص ومتسألش ازاى
محسن سالم لاحد قيادات الامن بماسبيرو

لو اللى بينكتب عن فسادهم فى جريدة معارضه ليس عليهم شبهه يبقى انا مرتشى وفاسد باعترافى ولو اللى بيتكتب عليهم حقيقى يبقى انا نزيه تختار ايه؟
محسن سالم لصديقه اشرف

وحتى لو افترضنا ان انا فى اتفاق بينى وبين  لا  فانا مبديلوش الامان زى ما هو ما بيديليش الامان بالظبط لكن اللعبه ليها قواعد وفى حالة اى غدر هيدفع التمن هو وكل اللى حواليه بالذات اللى ضمنوه ومفتكرش ان حد فيهم مستعد يختبر صبرى لانى معنديش ولو افترضنا انه بيخطط يوقعنى يبقى ناس كتير اوى هتروح معايا فى وقتها هتعرفهم وده مش غرور او مبالغه وانا عارف انه ذكى وكل اللى حواليه المفروض زيه بعد ما جربونى كتير اما لو هو كان مش فى وعيه او اى حد تانى وقرروا بداية معركه خسرانه فاؤكد ليك ان ص بس هى اللى هتكون كسبانه ومن وراها يا ع ع ال او ع س الا وهو فت وع غ وط ص وغيرهم وغيرهم وغيرهم وبرامج كتير وناس اكتر هتتوقف فى القناه الاولى وياريت تيجى على الوقف بس وعموما اعتبرنى مبالغ او مجنون لحد ما ده يحصل اذا حصل او تكون الامور هاديه ويحصل زى ما حصل مع الامير بالظبط خروج امن لكن لمين هو ده السؤال؟
قيادى كبير ساهم فى خروج الامير لمحسن سالم

لما بتعوز تضر شخص ضرر خفيف بتعمل ايه؟
احدى المعدات لمحسن سالم

بقول بس ان كان فى علاقه بينى وبينه وساعتها ماسبيرو بيتقلب عليه ولو هو من اللى مبيخافوش من علاقته معايا بشكره على مساعداته وابين جزء من حجم كلامى معاه وممكن بالسكرين شوت واحيانا بسمع تسجيلاته لبعض الخباصين وبكتفى بده مبدئيا كقرصة ودن اذا عقل وفهم خلاص انتهينا مفهمش يبقى كل شىء مباح
محسن سالم فى رده على المعده اياها

اخبار عالطاير
1- مجموعه من الاعلاميين قاموا بتقديم بلاغ ضد السيد عبد الرؤوف خليفه للنائب العام برقم 16920 بتهمة الابتزاز الغريب ان السيد عبد الرؤوف خليفه كان برفقة السيده صفاء حجازى مؤخرا فى السفاره الاردنيه

2-السيد مجدى عبد العال قام يوم الثلاثاء الماضى بعد انتهاء حلقة حديث الساعه بأخذ الجو باص من عبد المنعم رياض والاتجاه الى الغردقه وما زال فيها اى انه لم يحضر يوم الاربعاء الى البرنامج وهنا يحضرنى سؤال وهو ماذا سيفعل السيد خالد قابيل حينما يقوم السيد عبد العال بقبض مرتبه وبرنامجه تابع لادارة قابيل هل سيعطيه هذا اليوم وربما يعرض نفسه للتحقيق ف النيابه الاداريه أم انه سيطبق القانون حتى ولو غضب عبد العال؟

هل بالفعل ر  س مديرة مكتب رئيس قطاع التليفزيون تزوجت عرفيا باحد الاشخاص لدى ما يؤكد عموما الف مبروك ارجوا ان تكون هناك مبالغ متبقيه معها مما حصلت عليه من ملايين برنامج التطوير الفاشل لبرامج التليفزيون سابقا؟

ملحوظه واجبه
احقاقا للحق فمنذ بدء برنامج حديث الساعه منذ اغسطس 2014 وحتى ديسمبر 2015 ولم يحضر السيد عبد العال يوم السبت خلال تلك الفتره لانه بروديوسر ولانه فى يوم السبت كان يوجد السيد رمضان كبروديوسر اما بعد ديسمبر فقد اصبح السيد عبد العال منتظما فى الحضور (ما عدا يوم الاربعاء امس ويوم اخر فى شهر ابريل الماضى)ولكن هذا لا يبرر حصوله على ما  يقرب من سبعين سبتا منذ شهر 8 -2014 حتى 12-2015
وهجومى على بعض السلبيات لا يعنى ان برنامج حديث الساعه فاشل بل هو انجح برنامج على الاطلاق فى ماسبيرو وسافند ذلك بالادله فيكفى انه استضاف شخصيات لم تستضيفها البرامج الاخرى كما انه حصل على شكر من رئاسة الجمهوريه وصفاء ولاشين يعلمان هذا ولو وضع بسلبياته فى كفه والبرامج الاخرى وعلى راسها انا مصرو كل برامج الاولى لكان حديث الساعه هو كفته ارجح لان اغلب البرامج الاخرى كوارث وفيها اناس كثيرون لا يحضرون سوى مره او اثنين ويتقاضون الافا وهذا ليس تجنيا والله
موعدنا مع حلقتين بعنوان (نعم هاجمت حديث الساعه ولكنه الافضل) انتظرونا الجمعه والسبت ان شاء الله

مش عيب انى اكون اول واحد يعتذر يا صاحبى لما اغلط فى حق حد بالعكس انا بعتبر ده قمة الشجاعه والا صدقنى ربنا بالمرصاد واذا اغتريت بقوتك على بعض الناس فقدرة وقوة ربنا اكبر واتعلمت انى لما اكون غلطان اعتذر واتحمل رد فعل اللى قدامى واحاول اراضيه لانى غلطان واول واحد بيعتذر هو اشجع الناس واول واحد بينسى هو اسعد الناس واكتر شىء بكرهه الغدر ولو شميت ريحته بس وحسيت بيه مبستناش وبندفع بكل قوه بعد ما اتاكد ويا ويله اللى بيبدء بيه بالذات لو بعد ما اتظاهر اننا خلاص بقينا اصدقاء ساعتها والله ممكن اضيعه واضيع نفسى معاه وهو هيخسر كل حاجه اقلها السمعه اما انا فمعنديش اللى اخسره ساعتها
محسن سالم لاحد الشخصيات المحترمه بقطاع الانتاج الذى يعتب عليه اعتذاره ان اخطأ

فاصل ونعود

يمكنكم اعتبار كل ما كتبته بالاعلى من وحى خيالى او تم بالفعل او بعضه حقيقى وبعضه غير حقيقى ولكن الاحداث القادمه فقط هى من ستبين ان كان ما كتبته حقيقى ام لا ومعذره لاننى لم ارد استخدام اسماء لاننى لم ارد احراج البعض
أاه قبل ما انسى جميع الحقوق محفوظه لى واى محاوله للنقل او الاقتباس او التحويل الى عمل سينمائى بدون اذن المؤلف تعرض المرتكب للمسائله القانونيه
ههههههه مجرد ددعابه من وحى قصص وكتب المؤلفين الذين يختمون غالبا بهذه العباره اشمعنى انا

كل عام وكل اهل ماسبيرو طيبين بمناسبة شهر رمضان الكريم الذى قررت عدم الكتابه فيه الا للطوارىء القصوى فقط والتفرغ لامور اخرى يعلمها الله فقط كل عام وانتم طيبين من يحبنى ومن يكرهنى
محسن سالم
01027326376
01129810580
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://mohsensalim.mountada.net

على حافة البركان واخبار عالطاير من ماسبيرو(مش هتقدر تغمض عينيك)
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1